Wat kenmerkt jou als kunstenaar en als docent? En wat heb jij als gastdocent het onderwijs te bieden?
Met die vragen begon dinsdag 28 september de IVAK Academy voor gastdocenten in het onderwijs. De antwoorden waren als volgt:
“Samen op onderzoek uitgaan zonder dat je weet waar je uitkomt – dat is altijd een mooi avontuur en geeft een tegenwicht aan vormen van onderwijs waarbij de goede antwoorden wel vaststaan.”
“Lang leve de individuele verschillen, de kinderen die anders denken moeten we juist hebben bij kunstonderwijs.”
“Ik zoek de flow met kinderen zodat ruimte voor creativiteit ontstaat.”
“Andere vormen van leren én plezier in samen kunst maken.”
Die aspecten kwamen ook terug in het fictieve plan voor een project dat ze in kleine groepen maakten. Als je als gastdocent meer weet van de school kun je de inhoud van je workshop of les aanzienlijk sterker maken. Bijvoorbeeld omdat je kunt aansluiten bij het accent op taal of de nadruk op samenwerking. Een nuttige conclusie!
Na afloop van de Academy werd door de deelnemers positief gereageerd: “Waardevol zulke bijeenkomsten. Ik heb nieuwe inzichten gekregen.” En: “Wij kunnen als kunstenaars scholen helpen om buiten de gewone kaders te denken.”
Wordt vervolgd op de Meet & Greet voor icc’ers en gastdocenten op 20 januari 2022!