scholen

cultuur op school via IVAK

IVAK ondersteunt scholen voor primair en voortgezet onderwijs bij het vormgeven van inspirerend en kwalitatief cultuuronderwijs.

Lees meer over onze diensten, ga op zoek naar gastdocenten of laat je inspireren door Begin de week met kunst!

Heb je een vraag? Laat het ons weten via cultuuronderwijs@ivak.net.

zwart-wit foto buigende kinderen op toneel

onze visie op cultuuronderwijs

Wij geloven dat cultuuronderwijs bijdraagt aan een gezonde ontwikkeling: kinderen die van jongs af aan in contact komen met kunst, erfgoed en media ontwikkelen een scala aan belangrijke vaardigheden.

Via cultuuronderwijs worden zij geholpen hun creativiteit te ontplooien, emoties te uiten en hun talenten te ontdekken. Ze leren meer over het handelen van anderen, wat verschillende mensen denken, doen en maken. Hierdoor leren zij ook iets over zichzelf en kunnen zij zich beter verhouden tot de wereld om zich heen.

Wat kunnen we voor jouw school doen?

beleid

Geen school is hetzelfde, ook het cultuuronderwijs wordt op elke school anders vormgegeven.

Om deze eigenheid te waarborgen, bekijkt IVAK samen met de icc’er welke culturele activiteiten het beste passen bij het cultuurbeleid van school.

hulp bij cultuurbeleid

Iedere school streeft ernaar leerlingen kwalitatief goed cultuuronderwijs te bieden. De kerndoelen – Kunstzinnige Oriëntatie en Oriëntatie op de Wereld – vormen de basis daarvoor. Maar hoe doe je dit precies op jouw eigen school: hoe zorg je bijvoorbeeld voor samenhang tussen de activiteiten en het cultuurplan?

Onze provinciale partner K&C helpt icc’ers en directies bij het maken van een samenhangend plan voor cultuuronderwijs.

Tijd voor Toekomst

Tijd voor Toekomst (TvT) is een programma voor het basisonderwijs in de provincie Groningen. Om de kinderen meer kansen te geven, gaan zij een aantal keren per week langer naar school. Tijdens deze verlengde schooldag krijgen de leerlingen les van gastdocenten die de leerlingen kennis laten maken met hun eigen vakgebied. Alles met als doel de verrijking van het kind in de breedste zin van het woord.

In de nieuwe editie van De Culturele Schatkamer zijn gastdocenten die beschikbaar zijn voor TvT herkenbaar aan het symbool van een zakhorloge. Daarnaast staan er op enkele profielen SLO-doelen vermeld. Hiermee kunnen scholen gastlessen inzetten als vervanging van bepaalde eigen lessen.

IVAK kan scholen ondersteunen bij invulling van Tijd voor Toekomst.

de icc’er

De interne cultuurcoördinator (icc’er) weet als geen ander wat er speelt in het team. Niet alleen qua activiteiten, projecten en gastlessen, maar ook aan wensen en uitdagingen. Daarom heeft IVAK regelmatig contact met alle icc’ers in Eemsdelta.

rol

De icc’er draagt zorg voor goed cultuuronderwijs voor ieder kind op school. De icc’er maakt én houdt iedereen enthousiast voor cultuur en creativiteit in de klas en is de verbindende schakel tussen school en de culturele omgeving.

netwerkbijeenkomsten

Om onderlinge uitwisseling te stimuleren, organiseert IVAK jaarlijks een tweetal netwerkbijeenkomsten speciaal gericht op icc’ers. Deze bijeenkomsten vallen onder de vlag van IVAK Academy.

Op de pagina IVAK Academy vind je een overzicht met data en onderwerpen van komende (en de verslagen van voorbije) bijeenkomsten.

scholing

Ben je een startende icc’er?
Neem dan vooral contact op met onze collega-organisatie K&C.
Zij hebben een speciale icc-cursus om je op weg te helpen.

Vraag je je af of het huidige cultuurplan nog actueel is?
Ook hiervoor kun je bij K&C terecht voor de training boost-je-cultuurplan.

kunst en cultuur in de klas

Via IVAK brengen we je in contact met cultuuraanbieders met veel ervaring in het geven van gastlessen, workshops en voorstellingen.

culturele aanbieders

Veel kunstenaars en gastdocenten kunnen cultuurlessen op maat verzorgen. Denk hierbij aan een lesprogramma aangepast aan de leeftijdsgroep of een thema waar de school aan werkt.
Hier vind je de verschillende culturele aanbieders.

Ook buiten de school zijn er meerdere culturele mogelijkheden. Ga bijvoorbeeld met je leerlingen op excursie naar een museum, kerk of molen. Je vind verschillende mogelijkheden onder de noemer ‘omgevingsonderwijs’ in De Culturele Schatkamer.

De Culturele Schatkamer

De culturele rijkdom van Eemsdelta hebben wij verzameld in De Culturele Schatkamer voor scholen in Eemsdelta.
Dit is een gids boordevol culturele aanbieders uit de eigen regio.

Je kunt de gids hier online inkijken.

schoolvoorstellingen

Ook in het schooljaar 2024 – 2025 organiseert IVAK weer voorstellingen voor de basisscholen:

  • Brutale Apen (gr 1-2)
    door KRIJT
  • Het Prinsensprookje (gr 3-4)
    door Dear T,
  • Gustav en de Vliegfiets (gr 5-6)
    door PNT
  • Dance Hypes (gr 7-8)
    door Static

Deze voorstellingen zijn geselecteerd in overleg met een groep icc’ers. Deelnemende scholen krijgen informatie over data, tijden en locaties.

Begin de week met kunst

Een gebouw, muziekstuk, dans, theaterfragment, een oud gebruik, schilderij, gedicht of clip: er valt zoveel moois en nieuws te ontdekken als je samen kijkt, luistert en erover praat!
Een prachtige manier om de dag of week te beginnen – of juist tussendoor.

Begin de week met kunst biedt gratis inspiratie voor een korte les over kunst en cultuur.

Cultuurlokalen

Van kunst en cultuur genieten, je daar verder in ontwikkelen en samen met anderen iets nieuws ontdekken – dat kan niet alleen onder schooltijd, maar ook in de vrije tijd én: dicht bij huis.

Dankzij de Cultuurlokalen kunnen kinderen ook na schooltijd les krijgen van een docent of vereniging die gebruik maakt van een lokaal of lesruimte op school. Zo kunnen kinderen gemakkelijk deelnemen aan kunst en cultuur in de vrije tijd.

financiering

Gelukkig zijn er voor de uitvoering van cultuuronderwijs verschillende budgetten beschikbaar. Je leest ze hieronder.

Liever een persoonlijk gesprek?
Neem dan contact op met ons onderwijsteam.

Lumpsum

Per 1 januari 2023 is de wet ‘Vereenvoudiging bekostiging primair onderwijs’ van toepassing voor de berekening van de lumpsumgelden voor de scholen. Dit betekent dat er niet meer een vast bedrag geoormerkt is voor cultuur.

Zorg dus tijdig voor een cultuuronderwijsplan met een duidelijk voorstel voor de besteding voor cultuureducatie en bespreek dit met je directeur (ter indicatie: de bedragen die in 2021 werden gehanteerd voor diverse regelingen waren € 111,53 per school en € 21,51 per leerling).

Vergeet bij het maken van plannen en overleg met je directeur de indexering niet. Op deze website vind je meer informatie.

IVAK 10'tje

Scholen voor primair onderwijs in gemeente Eemsdelta hebben via IVAK en de gemeente recht op € 10,- per leerling per jaar, het zogeheten IVAK 10’tje.
Voorwaarde voor het verkrijgen van het IVAK 10’tje èn CMK-geld is dat je ook budget uit de lumpsum gebruikt voor je cultuuronderwijs.

Cultuureducatie Met Kwaliteit - CMK

Dankzij de CMK-regeling is er structureel geld beschikbaar om te investeren in bijvoorbeeld

  • de visie en deskundigheid van leerkrachten;
  • het cultuurprogramma;
  • de samenwerking met de culturele omgeving.

De school sluit een samenwerkingsovereenkomst af met CMK waarin staat wat de school wil bereiken met de inzet van de gelden.

Basisscholen (ook speciaal onderwijs) kunnen een plan indienen voor de periode 2023 – 2025. Ontdek meer.

Verrijkingsbudget

Gemeente Eemsdelta heeft voor elk kind middelen ter beschikking gesteld voor verrijkend onderwijs onder schooltijd. Via dit budget wil de gemeente ook de kinderen die niet op een ‘Tijd voor Toekomst school’ zitten de mogelijkheid geven om zich breder te ontwikkelen. Het Verrijkingsbudget komt neer op €33,- per leerling per jaar. Het budget is voor vijf jaar beschikbaar (periode 2024 – 2028).

De scholen krijgen zelf de beschikking over het Verrijkingsbudget en kunnen hiermee hun eigen aanbod onder schooltijd organiseren, aansluitend op de eigen leerdoelen en thema’s.

Onder verrijkende activiteiten vallen onder andere kunst & cultuur, techniek en natuureducatie. De vorm kan variëren van gastlessen tot een excursie. IVAK denkt graag mee over de invulling.