via IVAK cultuur in Eemsdelta

14 jan 2022 | nieuws

In het Dagblad van het Noorden stond vrijdag 7 januari een artikel over de teloorgang van muziekscholen. Steeds meer muziekscholen hebben de afgelopen 10 jaar de deuren moeten sluiten. Ook de voormalige gemeenten Loppersum, Appingedam en Delfzijl hebben in 2016 besloten het Kunstencentrum te sluiten. Dat was een harde klap voor alle medewerkers en deze echoot nog steeds na wanneer je het artikel van het Dagblad van het Noorden leest.

In het artikel wordt enkel gesproken over wat is verdwenen. Er zijn op vele plekken in Nederland weer nieuwe organisaties opgebouwd, maar dan anders, met een andere opzet. Zo ook in Eemsdelta. Sinds 2017 bouwt de nieuwe culturele netwerkorganisatie IVAK haar netwerk op. Een netwerk van docenten, cultuuraanbieders, amateurverenigingen, ateliers, kunstenaars, amateurkunstenaars, enz. Het is een open netwerk waar iedereen die zich met cultuur bezighoudt en iedereen die lessen en cursussen aanbiedt bij kan aansluiten. Dit netwerk wordt via IVAK ingezet in culturele projecten voor het onderwijs, voor alle naschoolse activiteiten, projecten in het sociale domein en meer.

Door te bouwen aan een breed netwerk kan beter ingespeeld worden op de vraag die uit de samenleving komt en ontstaat er meer culturele diversiteit in het aanbod in onze gemeente. IVAK bouwt een culturele infrastructuur waar alle inwoners van Eemsdelta direct of indirect van kunnen profiteren. Bekijk onze website om te ontdekken wat wij voor jou als inwoner en/of partner kunnen betekenen.

Meer berichten in: nieuws