Tabitha Bouwer is kunstenaar en gastdocent beeldende kunst. Zij vertelt in deze blog over haar werk op basisscholen:
“De belangrijkste drijfveer voor mij om in het onderwijs te werken is het overbrengen van mijn passie voor kunst en cultuur. Als je als kind al in aanraking komt met kunst en cultuur dan maak je het meer gemeengoed. Het is fijn als kinderen plezier hebben in het maken en ontdekken en zo leren dat ze hun emotie of belevenissen ook kunnen uitdrukken in een beeldtaal, dat is verrijkend.
Op mijn basisschool had ik als kind een handwerkdocente en zij was in mijn beleving altijd erg mooi gekleed (een beetje artistiek), ik denk dat ik daar toen al van hield. Van haar leerden we verschillende handwerktechnieken, houtschilderen, macrameeën, borduren, etc. Ik vond dat erg leuk en het is mij ook altijd bijgebleven. Ik hou nog steeds van handwerken en af toe leer ik dat ook aan de kinderen in de klas, in een wat hedendaagse vorm. Een mooie inspiratiebron is dan bijvoorbeeld kunstenaar Grayson Perry of een hedendaagse modeontwerper.
Zelf maak ik voornamelijk tekeningen met een verhaal waarbij ik zowel de mythologie als ook oude verhalen als uitgangspunt neem. Ik laat me daarbij inspireren door middeleeuwse kunst, hedendaagse kunst, maar ook door haute couture en soms door horrorverhalen.
Ik vind een les of lessenserie dus geslaagd wanneer kinderen plezier hebben en ervaren dat ze zelf iets kunnen maken. Hen sámen aan een opdracht laten werken vind ik ook erg leuk, kinderen maken dan ideeën met elkaar, waardoor ze zichzelf kunnen overtreffen. Een mooi voorbeeld? Ik werkte met een kleuterklas een langere periode aan het maken van een stad, de kinderen waren elke week weer enthousiast om er mee verder te gaan én waren aan het eind enorm trots op het resultaat. Maar: ze groeiden ook echt in een werkproces. Al met al een succes dus!”