Even voorstellen: het IVAK-bestuur – Otto Albeda

11 jul 2022 | nieuws

IVAK is een stichting en zoals iedere stichting heeft ook IVAK een bestuur. In deze rubriek stellen onze bestuursleden zich aan de hand van een aantal vragen voor: wie zijn ze en wat drijft hen om bestuurslid te worden?

Deze keer onze penningmeester Otto Albeda:

Hallo Otto, kun je kort iets zeggen over jouw achtergrond?

Ik ben 54 jaar geleden geboren in Amsterdam en woon al het grootste deel van mijn leven in de provincie Groningen, waarvan inmiddels ruim 27 jaar in Appingedam. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als manager bedrijfsvoering bij Afeer, het sociaal ontwikkelbedrijf van Oost-Groningen. Bij mijn vorige werkgever ben ik deelprojectleider geweest voor de totstandkoming van theater De Klinker in Winschoten en het daarin opgaan van de Muziekschool Oost-Groningen.

Hoe ben je in het bestuur van IVAK gekomen en hoe word je eigenlijk penningmeester?

Ik werd benaderd of ik belangstelling had om toe te treden tot het bestuur. Na een oriënterend gesprek was ik gelijk enthousiast. Een organisatie met een belangrijke opdracht en met veel bevlogen mensen. Gezien mijn bedrijfskundige achtergrond en de samenstelling van het bestuur was het eigenlijk wel logisch dat ik penningmeester werd. Ik doe dat met veel plezier.

Wat is jouw motivatie om je in te zetten voor kunst en cultuur?

Cultuur in al zijn verschijningsvormen is een verrijking voor mensen en moet actief gestimuleerd en gefaciliteerd worden. Ik ben zelf niet heel creatief of (uitvoerend) muzikaal en daarom vind ik het zo leuk om op deze wijze bij te dragen aan kunst en cultuur.

Waarom is IVAK zo belangrijk voor de gemeente Eemsdelta?

IVAK is een netwerkorganisatie binnen de gemeente Eemsdelta die culturele vraag en aanbod samenbrengt. Binnen Ivak is een brede kennis van het culturele speelveld. Door de bevlogen medewerkers wordt het mogelijk gemaakt dat mensen kennis maken met cultuur, enthousiast worden gemaakt en er plezier aan beleven. De aandacht voor opgroeiende kinderen is daarbij ontzettend belangrijk. Als zij niet gestimuleerd worden in het kennis maken met cultuur verarmt de toekomstige samenleving. Zij staan later op de podia, exposeren en kleuren de wereld. Het is daarom ontzettend belangrijk dat er binnen onze gemeente een plek is waar dit wordt geïnitieerd, gefaciliteerd en onderhouden.

Geregeld overleg ik vanuit het bestuur met de gemeente. Ik ben blij om te zien dat het belang van IVAK daar tijdens ieder gesprek wordt onderstreept.

Doe je zelf ook iets aan kunst en cultuur?

Zoals ik al zei ben ik niet creatief en muzikaal. Althans niet actief. Ik ben daarentegen een frequent bezoeker van concerten, theaters en de bioscoop. Wat ik graag zie varieert. Omdat mijn twee dochters toen ze nog “thuis woonden” altijd in Damster muziekgezelschappen hebben gespeeld heb ik ook heel wat concerten binnen de gemeente Eemsdelta gezien.

Tijdens vakanties mag ik ook graag de plaatselijke musea bekijken. De verrassingen die ik daar tegenkom kunnen mij geregeld een glimlach om de mond of het kippenvel op de armen toveren.

Dankjewel voor dit interview! Aan wie geef je het stokje door?

Ik geef het stokje door aan bestuurslid Henk Smit.

Meer berichten in: nieuws