Week #51 – Mediawijsheid: Edgar the exitable dragon

15 dec 2019 | Begin de week met kunst

https://www.youtube.com/watch?v=r9D-uvKih_k

 

Intro 

Bekijk samen het fragment een eerste keer. Bespreek de vraag en de informatie en bekijk het fragment daarna nog een keer.

 

Vraag

Wat is volgens jullie de boodschap van dit fragment? Waarom denk je dat mensen dit filmpje hebben gemaakt?

 

Antwoord/informatie

Sinds 2007 maakt warenhuis John Lewis jaarlijks een speciale lange reclame voor de feestdagen. Deze reclames zijn vooral in Engeland populair, maar worden inmiddels ook in het buitenland heel veel bekeken. De reclames maken ze in samenwerking met andere winkels, dit jaar is dit met supermarktketen Waitrose.

Er wordt het hele jaar door met een groot team aan gewerkt. De reclames zijn onderdeel van een plan om meer mensen kennis te laten maken met de winkels en om deze mensen er te laten winkelen, zodat de bedrijven meer geld verdienen. Het is een erg slimme manier van reclame maken, omdat de kijkers eerst helemaal worden meegenomen in het verhaal en er door ontroerd raken. Pas aan het eind van de reclames komen de namen van de bedrijven in beeld. Bij kortere reclames wordt er vaak vanaf het begin al gezegd bij welk bedrijf iets gekocht kan worden.

Bekijk het fragment nu nog een keer. Nu jullie weten dat het om een reclame gaat, zie je dan ook andere dingen?