Project Grenzeloos – Paul Baron – De Zijlen

Paul Baron

Paul staat in zijn schildersjas vol met allerlei verfvegen achter een grote ezel met een penseel in de hand. Op het doek zit al een dikke laag goudkleurige verf. Hij houdt van de kleur goud, die kleur associeert hij met het thema kerk.
Zijn plan met het doek? “Maria”, zegt hij en hij maakt een wiegende armbeweging – met het kindje Jezus.
 

Dan wordt alles klaargezet, want behalve dat Paul wordt geïnterviewd, wordt het interview ook nog gefilmd voor een item voor Zijlnieuws TV. Er is publiek. Er is een assistent, zij valt na een tijdje in slaap, en Paul wordt aangemoedigd met: “Zet ‘m op!”

Paul Baron
foto's Jan Westerhof

Omringd door zijn werk vertelt Paul: “Ik heb allemaal plankjes, die heb ik niet zelf gemaakt, die heeft een ander gemaakt. Annet heeft alles op het plankje gezet.” Op elk plankje is een soort basistekening gemaakt, die hij vervolgens heeft overgetrokken en er allerlei dingetjes heeft bij getekend. Hiervoor heeft hij gewerkt met verfstiften. Ter inspiratie heeft hij allemaal foto’s gekregen van de Nicolaikerk in Appingedam, waar hij exposeert tijdens het festival Terug naar het begin. Hij vertelt verder over een glas-in-loodraam op één van de plankjes: “Een glas. Daar heb ik voorzichtig meegedaan. Omdat glas heel duur is, en ook voorzichtig en glad.”

Spontaan vertelt hij vervolgens dat hij vele jaren heeft gewerkt op het atelier ’t Rinket. “Ik heb op een atelier gewerkt. Een atelier van Zuidhorn. Daar mag ik niet meer komen. Door corona. Wel jammer.” ’t Rinket is een werk- en dagbesteding van De Zijlen met een atelier, kaarsenmakerij en een cadeau-groep. Daar werkte hij met nog een aantal kunstenaars, ze werkten vaak in opdracht, exposeerden veel, maar verkochten ook veel.

“Jij bent een kunstenaar!” Hij knikt: “En mijn achternaam is Baron.”